2011. október 26., szerda

Az előzmények és néhány jó tanács

A játékot öt hete kezdtem el, kizárólag tanulási és tanítási célzattal, aztán két hétig hozzá sem nyúltam. Három hete viszont úgy döntöttem, hogy ebből többet is ki lehetne hozni. :)

Menjünk vissza még messzebb.

Ezelőtt, 2011 elején egy Golden Axe  -hoz hasonló beat 'em up játékot kezdtünk el Hooch barátommal csinálni, és három hónapnyi kőkemény kódolás után Hooch sajnos beadta a kulcsot, mivel sok más - jelenleg - fontosabb dolog van az életében, mint a hobbifejlesztés. Névlegesen: munka, egyetem. Én ott álltam több ezer megírt sorral a hátunk mögött és rá kellett döbbennem, hogy életem első játékával talán egy kicsit nagy fába vágtam a fejszémet. Eddig csak és kizárólag irodai alkalmazásokat és adatbázis kezelőket fejlesztettem, és hirtelen nagy ugrás volt ez, főleg miután egyedül maradtam.

Tanulságként elég annyi, hogy attól még hogy ki tudsz tenni pár sprite-ot vagy modellt és esetleg tudod őket mozgatni, meg van némi animáció és háttérkezelés, az még NEM egy játék. Az elején még gyorsan ment minden, mivel egy elég jó kis motort használtunk a fejlesztéshez. Ez a motor az Andorra2D. A fejlesztői környezet pedig a Delphi, amit már mindenki ezerszer leírt és eltemetett, de én szeretem a kihívásokat, valamint addig nem tartom érdemesnek tanulni a C++ -t, amíg ebben nem vagyok képes egy normális játékot összerakni.

Másik nagy tanulság az az, hogy jó tervezés nélkül SEM lehet fejleszteni. Rengeteg időt basztunk el azzal, hogy egymás kódjait írogattuk át, meg optimalizáltunk mindent. Napok teltek el úgy, hogy játékos szempontból semmit nem fejlődött a program, de a kódban hetvenszer átírtunk mindent, még az osztályok hierarchiáját is.

Amivel még sok idő elment az a sprite-ok vagdosása, illesztgetése, stb. Ha nem vagy grafikus, és nincs meg hozzá a megfelelő szoftvered, rengeteget szívhatsz és a programozásra szánt idődet pazarlod csak el.

A játékot, ami "Me Smash You" néven futott (Warcraft-ból ismerős lehet, ahogy az ogre bömböli ezt), tehát jégre tettük. Nagy álmom, hogy egyszer befejezem vagy befejezzük, de természetesen nulláról újraírva. Ami jó volt és tanulságos az az, hogy hogyan nem szabad belekezdeni egy játék fejlesztésbe. Még ha egyszerűnek is tűnik a program, papiron levezetve már lehet még sem lesz annyira egyszerű.

És álljon itt néhány jó tanács minden kezdő játékfejlesztőnek:
- Ne a történetírással, meg MMO részletességű fejlődési rendszerben gondolkozz, hanem maradj az alapoknál, aztán azt bármikor tovább tudod fejleszteni. 
- Tervezd meg a játékot lépésről-lépésre. Ird le akár szövegesen is, hogy miket szeretnél látni a programban. Mi mit tudjon csinálni, ki milyen interakciókra legyen képes.
- Alkoss meg egy osztályhierarchiát, és próbáld mindig keresni az objektumot közös pontjait.
- Ne törődj a hanggal, zenével, grafikával, amíg egy működőképes prototipusod nincs a játékról. Rengeteg időt elpazarolhatsz ezekkel.
- Válassz olyan fejlesztőkörnyezetet, amiben otthon vagy, vagy ha pedig most tanulod, akkor legyenek a játékra vonatkozó terveid szerények. Nem a legújabb MMO-t kell megcsinálnod, csinálj csak meg egy hasonló shooter-t, mint amit mi próbálunk. Rájössz, hogy nem is olyan egyszerű... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése